hyödynnä.

Joulukalenterin kakkosluukusta löytyy neljä uusiokäyttövinkkiä.

1. Vanhasta ja keskeltä kuluneesta leikkuualustasta voi tehdä neljä pienempää kuten minulle avuliaasti tehtiin vuonna 2015.

Syntyneitä pieniä alustoja olen käyttänyt vähän samaan tapaan kuin pyörivää leikkuualustaa. Kun minulla on ollut tasoitettavana neliö, olen asetellut epätasaisen neliöni pienelle alustalle, tasoittanut kaksi sivua, sitten kääntänyt alustaa ja tasoittanut loput kaksi sivua. Pyörivä alusta olisi tietenkin hieno, mutta minunkin ratkaisuni on toimiva.


2. Tilkkukäyttöön varattujen vanhojen paitojen nappilista sopii toisinaan käytettäväksi tyynyn takakappaleessa sellaisenaan. Joskus minullakin on ollut käytössäni sopiva vanha paita, ja tyynynpäälliseen on syntynyt tyynynsujautusaukko aivan suit sait!

Esimerkiksi tämän Huippu-tyynyn...


...taustakappale on pikapikaisesti valmistettu vanhan paidan etukappaleesta.


3. Tilkkuilijana voit myös käyttää uudelleen esimerkiksi puuvillakankaiset vaatteet. Minä käytän harvoin vaatemateriaalia tilkkupinnoissa, mutta hyödynnän kyllä käytöstä poistetut, hipuneet, kuluneet ja kulahtaneet liinavaatteet sekä collegepaidat ja -housut pussukoiden tai muiden töiden välikerroksina.

Esimerkiksi käytin Ajatus kantaa hedelmää -tilkkulaukun välikerroksena melkein puhki kulunutta vauvalakanaa, jonka ostin Tyttärelle Tallinnasta silloin kun hän oli vielä kovin pieni. Tässä kuva valmiista laukusta:


4. Froteepyyhkeen voi käyttää uudelleen paitsi pussukan välikerroksena, myös ekovanulapuissa. Itse olen ommellut kaksi erää ekovanulappuja. Niissä toinen kerros oli käytöstä poistettua froteepyyhettä ja toinen kerros oli flanellia.

Vanulappuja tekeillä...


...ja valmiit vanulaput säilytyspussukkansa vierellä:

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ompele vetoketjulaukku.