tapahtumaterveiset Ranskasta!
Pää on vieläkin pyörällä kaikesta upeasta nähtävästä, jota tarjoutui silmien eteen viime torstaista sunnuntaihin, kun matkustin Ranskan Alsaceen European Patchwork Meeting -tapahtumaan.x
Onni totisesti potkaisi minua useita kertoja. Ensiksi ”Lankoja ilman rajoja” -näyttelytyöni tuli valituksi juuri Ranskan tapahtumaan edustamaan Suomen tilkkuyhdistystä. Toiseksi pääsin hyvin järjestetylle ryhmämatkalle, jolla onnekkaasti oli superkivat osallistujat, ja vielä saimme tapahtumapäivien ajaksi uljaat, aurinkoiset kesäkelit.
Erikoiskiitokset Töölön Tilkkupajan Soilelle ja Laurille matkajärjestelyistä!
Odotin torstaiaamuna taksia vielä koleassa sadesäässä, mutta muutaman tunnin kuluttua nautin lounasta näin komeissa maisemissa Titisee-järven rannassa:
Totta kai olin ottanut mukaan ruumalaukun, joka oli mennessä melkein tyhjä. Ostoksillehan oli oltava tilaa! Koska olin lukenut matkakaverini Sannan tarinan Birminghamistä ja siitä, että matkalaukku saattaa saapua perille myöhässä, pelasin lempimekkoni kanssa varman päälle. Taittelin sen pieneksi ja kuljetin käsimatkatavaroissa, näin:
Loistava vaate! Ei rypisty tuollaisessakaan kuljetuksessa.
Mutta asiaan. Ensimmäisen näyttelypäivän ensimmäinen työ oli heti vaikuttava:
Elke Klein: Tiles #11 – Data Speed, 222 cm x 222 cm.
Elke oli näyttelyssä itsekin paikalla ja kertoi värjäävänsä kaikki kankaat itse. Hän tikkaa isot työt longarm-tikkauskoneella, mutta pienemmät työt tavallisella kotiompelukoneella.
Tämän hän olletikin oli tikannut kotikoneella, sillä isohko työ koostui neljästä erillisestä osasta.
Elke Klein: Meta, 112 cm x 174 cm.
Palat oli kiinnitetty toisiinsa hienolla ja kekseliäällä tavalla:
Näyttelyt olivat eri kylissä ja niissäkin parissa, kolmessa eri paikassa. Kävin samassa tapahtumassa jo vuonna 2013, jolloin oli koleampaa. Nyt meitä helli suoranainen helle.
Julkaisin tuolloin tapahtumasta neljä eri blogikirjoitusta:
Jo mainitsemani yleiskuvauksen ja toisen kirjoituksen, jossa näytin kaikki tuolloisessa kilpailussa palkitut työt ja kommentoinkin niitä. Tälläkin kertaa aioin kuvata palkitut työt, mutta minulle kävi nolosti! En käynyt koko näyttelyssä! Luulin, että se olisi ollut esillä pääkylässä niin kuin viimeksi, mutta sepä olikin ollut esillä yhdessä ensimmäisistä käyntipaikoistamme. Niinpä en pääse kertomaan vaikutelmistani.
Kolmannessa kirjoituksessa jaoin muutamia näyttelyissä silmiin pistäneitä erikoisuuksia.
Tein kangasostoksistanikin vielä oman kirjoituksen.
Vaikka tämä ei ole varsinainen tilkkutyö, näytän sen silti:
Thanh Luan Vu: Three Cats, 62 cm x 47 cm.
Kissaa ei ole helppo esittää luontevasti maalauksessa, ja tässäkin kaksi reunimmaista kissaa ovat hiukan hoopon näköiset, mutta keskimmäinen on kerrassaan mainio! Tekijä on kyllä taitava käyttämään ompelukoneen tikkausta taiteellisesti.
Ompelin tilkkutyön ehdolle Suomen edustajaksi European Quilt Associationin 30-vuotisjuhlanäyttelyyn. Esittelin ompeluvaiheita parissa kirjoituksessa ja valmiin työn kuvasin melkoisten hankien pinnalla. Työni ”Käytä sydäntäsi” / ”Have a Heart” valittiin mukaan, ja se oli esillä näyttelyssä Liépvren kylässä.
Finn Quiltin sivustolla on vielä erikseen yhteenveto juhlanäyttelystä ja kuvia myös muista näyttelyn töistä.
Takaisin muiden töihin. Israelilaisen Maya Chaimovichin töitä oli esillä näyttelyssä Palette of Moments.
Maya Chaimovich: The Tender Grape, 130 cm x 127 cm.
Maya Chaimovich: Purple Orchid, 124 cm x 122 cm.
Chaimovichin työt olivat kauniita ja ihanan värikkäitä ja niitä kuvattiin ahkerasti.
Näyttelyesitteessä sanottiin vielä, että hän kokoaa työnsä useimmiten käytetyistä vaatteista. Maya Chaimovichin töissä oli paljon metallilangalla toteutettuja tikkauksia. Metalliset ja kimaltelevat tikkaukset ja muut yksityiskohdat olivat trendi, joka näkyi kaikissa näyttelyissä.
Elspeth Nusser-Lampen kasviaiheisia töitä oli esillä näyttelyssä The Dialogue of the Flowers. Hänen töidensä ohella mukana oli myös afganistanilaisia, kukka-aiheisia kirjontatöitä.
Elspeth Nusser-Lampe: Dandelion.
Elspeth Nusser-Lampe: Tulpenfries.
Näyttelykäyntien jälkeen oli aika käväistä ostosalueella, eikä käynti ollut turha. Tässä saaliini kahden ostoskierroksen jälkeen. Kankaat näyttävät suorastaan herkullisilta!
Toisena näyttelypäivänä pysyimme tapahtuman pääkylässä, Sainte-Marie-aux-Minesissä. Seuraavassa muutamia poimintoja näyttelyistä:
Sarah Entsminger: Along the Path, 76 cm x 183 cm.
Heather Pregger: Eastham Marsh Summer Squall Tuning Fork, 79 cm x 191 cm.
Sara Impey: Deconstructed Quilt, 114 cm x 178 cm.
Yksityiskohta samasta työstä:
Työ taitaa esittää tilkkutyötä, josta on jätetty kaikki muu pois paitsi saumanvarat. Työssä oli lisäksi ehkä jokin tärkeä sanoma, mutta en ehtinyt jäädä lukemaan tekstejä.
Opin matkallani myös, että yhdysvaltalaiset Amishit ovat lähtöisin tältä alueelta. Amish- ja mennoniittikulttuuria esiteltiin omassa näyttelyssä. En ole Amish-tyyppisten tilkkutöiden ylin ystävä, mutta tässä näyttelyssä oli yksi minustakin kaunis työ:
Tutustuimme myös Galla-nimisen taiteilijan näyttelyyn ”Encyclopedia of Imaginary Women”. Töiden nimet olisi pitänyt selvittää näyttelyluettelosta, joten en osaa kertoa, minkä nimisiä nämä upeat teokset ovat.
Tästä työstä tykkäsin, vaikkei se ole minulle ominaisen värinen (tai ehkä juuri siksi tykkäsin siitä). Naiskasvojen lisäksi työssä näkyy ikkunoita ja taloja, ja se on kiva juttu.
Tällä naisella oli mielenkiintoinen kampaus tai sivupäähine. Hehkuvat värit:
Yksityiskohta samasta työstä:
Naisen kasvot näyttävät luontevilta, vaikka ne on koottu aika raflaavan eri värisistä punaisista paloista.
Kolmannen päivän ostoskierroksen kangassaalis:
Nyt riittää materiaalia taas vaikka kuinka moneen tilkkupeittoon! Eikä tarvitse pyöritellä samaa kangasvalikoimaa koko ajan.
Matkakaverini Sanna on myös kirjoittanut matkastamme. Hänen hauskasta jutustaan voitte katsoa vielä lisää kuvia.
Tavoistani poiketen kuvasin tapahtumaa myös videolle. Luovutin ne Tilkkuyhdistyksen vapaaseen käyttöön, ja ne löytyvät Finn Quiltin YouTube-kanavasta.
Kokosin Finn Quiltin verkkosivustolle tapahtumayhteenvedon, johon valitsin eri kuvat kuin tähän kirjoitukseeni. Kannattaa käydä katsomassa!
Lopuksi: erikoismaininnan saavat hollantilaiset tilkkutyöt, joiden lähtökohtana olivat värit tai väriparit.
Näyttelyn nimi oli Color Inspiration, ja seitsemän hollantilaista tekstiilitaiteilijaa (Colorminds) oli toteuttanut kokonaisuuden yhdessä. Tapasin yhden tekijöistä – Nienke Smitin – ja juttelin pitkään. Huomasin myöhemmin, että olin poiminut kuvattavaksi useamman hänen työnsä, vaikka tein valinnat aivan satunnaisesti, fiiliksen perusteella.
Nienke Smit: Truncated, 90 cm x 130 cm.
Marielle Huijsmans: Old Door Sardinia #2, 90 cm x 130 cm.
Nienke Smit: Modern Pink, 90 cm x 130 cm.
Rineke van Zeeburg: Poisonous Frog, 90 cm x 130 cm.
Työ sai aiheensa ja nimensä vaaleanvihreästä väristä, joka oli valittu pinkkipunaisen pariksi. Rineken mies tunnisti heti, että se oli kuolettavan myrkyllisen sammakon väristä.
Rineke van Zeeburg: Crowded, 80 cm x 120 cm.
Nienke Smit: Broken Proud, 80 cm x 120 cm.
Yksityiskohta Broken Proud -työstä:
Tässäkin oli metalli- ja glitterlangoin toteutettuja tikkauksia.
Nienke kertoi, että oli aikonut toteuttaa työhönsä riikinkukonkin, mutta että joku (varmaankin hänen Colorminds-yhteisöstään joku) oli neuvonut jättämään sen pois. Hänen mielestään ”tietenkään siinä ei pidä olla riikinkukkoa”.
Jätän teidät pohtimaan asiaa ja lopetan raporttini upeasta ja kaikin puolin onnistuneesta tilkkutapahtumamatkastani tähän.
Onni totisesti potkaisi minua useita kertoja. Ensiksi ”Lankoja ilman rajoja” -näyttelytyöni tuli valituksi juuri Ranskan tapahtumaan edustamaan Suomen tilkkuyhdistystä. Toiseksi pääsin hyvin järjestetylle ryhmämatkalle, jolla onnekkaasti oli superkivat osallistujat, ja vielä saimme tapahtumapäivien ajaksi uljaat, aurinkoiset kesäkelit.
Erikoiskiitokset Töölön Tilkkupajan Soilelle ja Laurille matkajärjestelyistä!
Odotin torstaiaamuna taksia vielä koleassa sadesäässä, mutta muutaman tunnin kuluttua nautin lounasta näin komeissa maisemissa Titisee-järven rannassa:
Totta kai olin ottanut mukaan ruumalaukun, joka oli mennessä melkein tyhjä. Ostoksillehan oli oltava tilaa! Koska olin lukenut matkakaverini Sannan tarinan Birminghamistä ja siitä, että matkalaukku saattaa saapua perille myöhässä, pelasin lempimekkoni kanssa varman päälle. Taittelin sen pieneksi ja kuljetin käsimatkatavaroissa, näin:
Loistava vaate! Ei rypisty tuollaisessakaan kuljetuksessa.
Mutta asiaan. Ensimmäisen näyttelypäivän ensimmäinen työ oli heti vaikuttava:
Elke Klein: Tiles #11 – Data Speed, 222 cm x 222 cm.
Elke oli näyttelyssä itsekin paikalla ja kertoi värjäävänsä kaikki kankaat itse. Hän tikkaa isot työt longarm-tikkauskoneella, mutta pienemmät työt tavallisella kotiompelukoneella.
Tämän hän olletikin oli tikannut kotikoneella, sillä isohko työ koostui neljästä erillisestä osasta.
Elke Klein: Meta, 112 cm x 174 cm.
Palat oli kiinnitetty toisiinsa hienolla ja kekseliäällä tavalla:
Näyttelyt olivat eri kylissä ja niissäkin parissa, kolmessa eri paikassa. Kävin samassa tapahtumassa jo vuonna 2013, jolloin oli koleampaa. Nyt meitä helli suoranainen helle.
Julkaisin tuolloin tapahtumasta neljä eri blogikirjoitusta:
Jo mainitsemani yleiskuvauksen ja toisen kirjoituksen, jossa näytin kaikki tuolloisessa kilpailussa palkitut työt ja kommentoinkin niitä. Tälläkin kertaa aioin kuvata palkitut työt, mutta minulle kävi nolosti! En käynyt koko näyttelyssä! Luulin, että se olisi ollut esillä pääkylässä niin kuin viimeksi, mutta sepä olikin ollut esillä yhdessä ensimmäisistä käyntipaikoistamme. Niinpä en pääse kertomaan vaikutelmistani.
Kolmannessa kirjoituksessa jaoin muutamia näyttelyissä silmiin pistäneitä erikoisuuksia.
Tein kangasostoksistanikin vielä oman kirjoituksen.
Vaikka tämä ei ole varsinainen tilkkutyö, näytän sen silti:
Thanh Luan Vu: Three Cats, 62 cm x 47 cm.
Kissaa ei ole helppo esittää luontevasti maalauksessa, ja tässäkin kaksi reunimmaista kissaa ovat hiukan hoopon näköiset, mutta keskimmäinen on kerrassaan mainio! Tekijä on kyllä taitava käyttämään ompelukoneen tikkausta taiteellisesti.
Ompelin tilkkutyön ehdolle Suomen edustajaksi European Quilt Associationin 30-vuotisjuhlanäyttelyyn. Esittelin ompeluvaiheita parissa kirjoituksessa ja valmiin työn kuvasin melkoisten hankien pinnalla. Työni ”Käytä sydäntäsi” / ”Have a Heart” valittiin mukaan, ja se oli esillä näyttelyssä Liépvren kylässä.
Finn Quiltin sivustolla on vielä erikseen yhteenveto juhlanäyttelystä ja kuvia myös muista näyttelyn töistä.
Takaisin muiden töihin. Israelilaisen Maya Chaimovichin töitä oli esillä näyttelyssä Palette of Moments.
Maya Chaimovich: The Tender Grape, 130 cm x 127 cm.
Maya Chaimovich: Purple Orchid, 124 cm x 122 cm.
Chaimovichin työt olivat kauniita ja ihanan värikkäitä ja niitä kuvattiin ahkerasti.
Näyttelyesitteessä sanottiin vielä, että hän kokoaa työnsä useimmiten käytetyistä vaatteista. Maya Chaimovichin töissä oli paljon metallilangalla toteutettuja tikkauksia. Metalliset ja kimaltelevat tikkaukset ja muut yksityiskohdat olivat trendi, joka näkyi kaikissa näyttelyissä.
Elspeth Nusser-Lampen kasviaiheisia töitä oli esillä näyttelyssä The Dialogue of the Flowers. Hänen töidensä ohella mukana oli myös afganistanilaisia, kukka-aiheisia kirjontatöitä.
Elspeth Nusser-Lampe: Dandelion.
Elspeth Nusser-Lampe: Tulpenfries.
Näyttelykäyntien jälkeen oli aika käväistä ostosalueella, eikä käynti ollut turha. Tässä saaliini kahden ostoskierroksen jälkeen. Kankaat näyttävät suorastaan herkullisilta!
Toisena näyttelypäivänä pysyimme tapahtuman pääkylässä, Sainte-Marie-aux-Minesissä. Seuraavassa muutamia poimintoja näyttelyistä:
Sarah Entsminger: Along the Path, 76 cm x 183 cm.
Heather Pregger: Eastham Marsh Summer Squall Tuning Fork, 79 cm x 191 cm.
Sara Impey: Deconstructed Quilt, 114 cm x 178 cm.
Yksityiskohta samasta työstä:
Työ taitaa esittää tilkkutyötä, josta on jätetty kaikki muu pois paitsi saumanvarat. Työssä oli lisäksi ehkä jokin tärkeä sanoma, mutta en ehtinyt jäädä lukemaan tekstejä.
Opin matkallani myös, että yhdysvaltalaiset Amishit ovat lähtöisin tältä alueelta. Amish- ja mennoniittikulttuuria esiteltiin omassa näyttelyssä. En ole Amish-tyyppisten tilkkutöiden ylin ystävä, mutta tässä näyttelyssä oli yksi minustakin kaunis työ:
Tutustuimme myös Galla-nimisen taiteilijan näyttelyyn ”Encyclopedia of Imaginary Women”. Töiden nimet olisi pitänyt selvittää näyttelyluettelosta, joten en osaa kertoa, minkä nimisiä nämä upeat teokset ovat.
Tästä työstä tykkäsin, vaikkei se ole minulle ominaisen värinen (tai ehkä juuri siksi tykkäsin siitä). Naiskasvojen lisäksi työssä näkyy ikkunoita ja taloja, ja se on kiva juttu.
Tällä naisella oli mielenkiintoinen kampaus tai sivupäähine. Hehkuvat värit:
Yksityiskohta samasta työstä:
Naisen kasvot näyttävät luontevilta, vaikka ne on koottu aika raflaavan eri värisistä punaisista paloista.
Kolmannen päivän ostoskierroksen kangassaalis:
Nyt riittää materiaalia taas vaikka kuinka moneen tilkkupeittoon! Eikä tarvitse pyöritellä samaa kangasvalikoimaa koko ajan.
Matkakaverini Sanna on myös kirjoittanut matkastamme. Hänen hauskasta jutustaan voitte katsoa vielä lisää kuvia.
Tavoistani poiketen kuvasin tapahtumaa myös videolle. Luovutin ne Tilkkuyhdistyksen vapaaseen käyttöön, ja ne löytyvät Finn Quiltin YouTube-kanavasta.
Kokosin Finn Quiltin verkkosivustolle tapahtumayhteenvedon, johon valitsin eri kuvat kuin tähän kirjoitukseeni. Kannattaa käydä katsomassa!
Lopuksi: erikoismaininnan saavat hollantilaiset tilkkutyöt, joiden lähtökohtana olivat värit tai väriparit.
Näyttelyn nimi oli Color Inspiration, ja seitsemän hollantilaista tekstiilitaiteilijaa (Colorminds) oli toteuttanut kokonaisuuden yhdessä. Tapasin yhden tekijöistä – Nienke Smitin – ja juttelin pitkään. Huomasin myöhemmin, että olin poiminut kuvattavaksi useamman hänen työnsä, vaikka tein valinnat aivan satunnaisesti, fiiliksen perusteella.
Nienke Smit: Truncated, 90 cm x 130 cm.
Marielle Huijsmans: Old Door Sardinia #2, 90 cm x 130 cm.
Nienke Smit: Modern Pink, 90 cm x 130 cm.
Rineke van Zeeburg: Poisonous Frog, 90 cm x 130 cm.
Työ sai aiheensa ja nimensä vaaleanvihreästä väristä, joka oli valittu pinkkipunaisen pariksi. Rineken mies tunnisti heti, että se oli kuolettavan myrkyllisen sammakon väristä.
Rineke van Zeeburg: Crowded, 80 cm x 120 cm.
Nienke Smit: Broken Proud, 80 cm x 120 cm.
Yksityiskohta Broken Proud -työstä:
Tässäkin oli metalli- ja glitterlangoin toteutettuja tikkauksia.
Nienke kertoi, että oli aikonut toteuttaa työhönsä riikinkukonkin, mutta että joku (varmaankin hänen Colorminds-yhteisöstään joku) oli neuvonut jättämään sen pois. Hänen mielestään ”tietenkään siinä ei pidä olla riikinkukkoa”.
Jätän teidät pohtimaan asiaa ja lopetan raporttini upeasta ja kaikin puolin onnistuneesta tilkkutapahtumamatkastani tähän.
Kommentit
Tuonne olisi kiva joskus päästä katselemaan.