Lempivärit.
Jos päättelisi teidän lukijoiden lempivärin joulukalenterini luukkujen suosiosta, se olisi turkoosi. Hyvänä kakkosena punainen, jonka suosioon saattaa vaikuttaa se, että kyseessä on huomioväri. Tsiljardi vuotta sitten sinkkuna huomasin, että tanssimaan pääsi parhaiten, kun yllä oli punaista.
Valmistautuessani väriaiheisiin luentoihin muutama vuosi sitten tutkin kaikenlaista asiaan liittyvää ja lempiväreistä paljastui yhdestäkin lähteestä esimerkiksi seuraavaa:
Naiset ja miehet pitävät eri väreistä
- Naiset pitävät enemmän vaaleista sävyistä (väriin on sekoitettu valkoista). Vaaleat sävyt ovat pehmeitä, nuorekkaita ja rauhoittavia.
- Miehet pitävät enemmän tummista sävyistä (väriin on sekoitettu mustaa). Tummat sävyt ovat syviä, voimakkaita ja arvoituksellisia.
- Miehet sietävät akromaattisia värejä eli ”värittömiä” värejä kuten musta, valkoinen ja hamaa paremmin kuin naiset. Tästä tuli mieleeni muotivärit-kirjoituksessa esiintynyt, maailman lisääntyvä värittömyys. Millainen yhteys näillä kahdella tosiasialla mahtaa olla?
- ”Violetti on maailmanlaajuisesti vähiten suosittu lempiväri. Lapset pitävät siitä kuitenkin enemmän.”
- “Miehet suosivat sinistä, vihreää ja mustaa. Naiset pitävät yleensä enemmän pinkistä, violetista ja sinisestä.”
Siis mitä?! Hän – ehkä miesoletettu, koskapa verkko-osoitteessa mainitaan ”Leo” – sanoo ensin lasten pitävän violetista ja seuraavassa kappaleessa kertoo naisten pitävän myös samasta väristä. Tällainen sanailu saa minut ajattelemaan hänen pitävän naisia lapsekkaina. Ihme tyyppi.
Lempiväritilastoja
Olipa kyse mistä hyvänsä, siis hänen käsityksistään tai minun herkkätunteisuudestani niin sinun voi silti olla hyödyllistä tietää, että yleisimmät lempivärit ovat vihreä ja sininen. Etenkin jos teet tilkkutöitä tai muita käsitöitä myyntiin!
- Silmän on helpoin käsitellä vihreää väriä, ja vihreällä on myös rentouttavia vaikutuksia. Se on sekä miesten että naisten toiseksi yleisin lempiväri.
- Sininen on vihreääkin varmempi valinta, kun haluat tuotteen miellyttävän sekä miesten että naisten silmää. Sinisävyisten myyntituotteiden luulisi menevän kuin kuumille kiville!
Löysin sentään verkkosivuston, jossa kerrottiin ihmisten värimieltymyksistä neutraalimman oloisesti. Pari poimintaa tuosta lempiväritilastosta:
- 23 % naisista mainitsi kyselyssä lempivärikseen violetin, joka samassa kyselyssä ei ollut yhdenkään miehen lempiväri.
- Miehet eivät yleensäkään suosi violettia: 22 prosentille miehistä se on vähiten mieluinen väri.
- Naiset käyttävät useampia nimityksiä väreille ja voivat anglosaksisissa maissa tunnistaa värit ”azure” ja ”lavender,” joita miehet tyypillisesti pitävät sinisenä ja violettina.
- 18-24-vuotiaat pitävät 14 % todennäköisemmin mustasta kuin yli 55-vuotiaat.
- Z-sukupolvi pitää useammin kirkkaankeltaisesta (jota kutsutaankin Gen-z-keltaiseksi) kuin millenniaalit, jotka suosivat pinkkiä.
Eri ihmiset näkevät värit eri tavalla
Pidämme siis eri väreistä ja myös näemme värit eri tavalla. Värien näkemiseen vaikuttaa voimakkaasti kolme seikkaa:
1.
Ihmisen värinäkö on virittynyt havaitsemaan valoisuutta tai vaaleusasteita eli kontrastia ennen kuin varsinaisia värejä. Aivomme tunnistavat kontrastin paljon paremmin kuin erot värien välillä. Tämä juontuu todennäköisesti esihistoriastamme, sillä kontrasti auttaa erottamaan kohteen ympäristöstään – esimerkiksi hahmon maastosta.
2.
Väriaistimukseen vaikuttaa myös se, mitä muita värejä on tarkasteltavan alueen vieressä tai lähellä.
3.
Näemme värit eri tavalla myös siksi, että ajattelemme värejä eri tavoin – ja siksi, että käytämme niistä eri sanoja. Kuulostaa ehkä yllättävältä, mutta kun asiaa miettii, siinä on järkeä.
Silmän rakenne on sellainen, että se voi erottaa miljoonia eri värejä, mutta puhutuissa kielissä on tietenkin paljon vähemmän sanoja eri väreille. Ja ellei ole sanaa jollekin, siitä ei voi puhua – eikä sitä välttämättä myöskään näe.
Esimerkkinä Himba-heimo, joka asuu Pohjois-Namibiassa. Tutkimuksessa havaittiin, että himbojen oli vaikea erottaa yksi länsimaalaiseen silmään selvästi sinisempi vihreä muutaman vihreän joukosta. Heillä ei ole erikseen sanaa vihreälle ja siniselle kuten meillä on, ja se ilmeisesti vaikeuttaa myös värin erottamista!
Japanilaisilla puolestaan on sanoja sellaisille väreille, joille meillä ei ole. Mizu eli vesi on heidän sanansa taivaansiniselle, ja mizu on heille oma värinsä samaan tapaan kuin me ajattelemme, että punainen ja violetti ovat eri värejä. Japanilaisilla on muitakin, omaleimaisia värinimiä – esimerkiksi matcha, joka on vihreän teen kellertävän vihreä väri, tai oudo, joka on meistä sinapinruskea.
Mutta viis muiden värinimityksistä tai lempiväreistä! Tärkeintä on, että itse tunnet oman lempivärisi ja muut värimieltymyksesi. Voit olla varma vain siitä, miten itse näet tilkkutyösi värit. Ainoa mittapuu kauneudelle on sinun oma silmäsi.
Sinä olet tärkein kohdeyleisösi. Älä unohda tätä!
Ilahduta itseäsi ja nauti ihanasta tilkkuharrastuksesta!
Jos päättelisi teidän lukijoiden lempivärin joulukalenterini luukkujen suosiosta, se olisi turkoosi. Hyvänä kakkosena punainen, jonka suosioon saattaa vaikuttaa se, että kyseessä on huomioväri. Tsiljardi vuotta sitten sinkkuna huomasin, että tanssimaan pääsi parhaiten, kun yllä oli punaista.








Kommentit