kuusikulmiopinta.

Kissamme "Sakke" tässä naukuu minulle, etten ole muistanut/ehtinyt päivittää blogiini uusinta tilkkupintaa, jonka kokosin vaihteeksi melko isoista paloista.
Päätin käyttää kolmioviivaihtani, koska sellaisen olin kerran hankkinut, ja ommella kolmioista kuusikulmioita, jotka ompelisin yhteen ilman yhden yhtäkään Y-saumaa.

Esittelin alkavaa projektia ja hassusti miniatyyrikokoon leikkaamaani koepalaa blogikirjoituksessani kolme tilkkutyöprojektia. Pian sen jälkeen olin kerännyt oransseja, pinkkejä, persikanvärisiä, vaalean ja tummemman punaisia ja erilaisia keltaisia kankaita ja leikannutkin niistä leveitä kaitaleita.
Ompelin leveän kaitaleen pitkiin reunoihin mustasta ja valkoisesta yhdistämäni kaitaleen, silitin ja vasta sen jälkeen leikkasin kolmiot. Sain kolmion ”alareunaan” kaksivärisen kehyskaitaleen.

Sitten kun yhdistin kolmiot kuvan osoittamalla tavalla, kuusikulmioiden ympärille muodostui musta ääriviiva ja valkoinen välikaitale.
Vaikka pinkki-oranssi-keltaiset kuusikulmiot näyttivät herkullisilta, päädyin ompelemaan monivärisen pinnan. Minulla ei kuitenkaan olisi ollut tarpeeksi monta erilaista keltaista, oranssia ja niin edelleen kangasta.

Koska jokainen varastoni kangaspala on pienehkö – osa tilkkutyöläisistä pitää minun ”pitkiä kankaitani” jäännöspalan kokoisina – niin minun on pakkokin yhdistellä lukuisia eri kuoseja yhteen työhön. Yhtä kangasta ei riitä metritolkulla käytettäväksi. (Enkä haluaisikaan! Tilkkutyössä on kivointa, kun saa käyttää MONTA eri kangasta!)

Tilkkupinta valmistui yllättävän nopeasti. Olin arvellut, että projektissa menisi vähän pidempään, mutta niin vain kävi, että sain sen valmiiksi tasan kuukaudessa. Huhhuh!
Olen suunnitellut julkaisevani tämän myös kaupallisena kaavana. Mukaan tulee näillä näkymin väritysohje ja siihen sovitettu kuosimenekkitaulukko. Uusia kaavoja on tuloillaan jo kolme! Mutta tuumasta toimeen on yllättävän pitkä matka.

TÄRKEÄ ennakkotieto. Tänäkin vuonna Tilkunviilaaja tarjoaa teille joulukalenterin! Pankaahan muistikirjoihinne tästä merkintä: joulukuun ensimmäisestä päivästä jouluaattoon asti julkaisen kalenterikirjoituksen vinkkeineen ja höpinöineen joka päivä! Toivottavasti seuraatte kalenteriani!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ompele vetoketjulaukku.