tilkkutyöerikoisuuksia.
Täältä pesee kuvia European Patchwork Meeting 2013 –tapahtumasta. Kuvat edustavat erikoisuuksia.
Erikoisen vanhoja tilkkutöitä
Töölön Tilkkupajan Soile ehättikin jo jakaa kuvia ihailemistaan, antiikkisista tilkkutöistä, mutta nostan silti minäkin esiin pari havaintoani.
Nine-patch and half-square triangles, USA 1830-luku, tilkkutyön koko 271cm x 325cm. Kuvassa osa työstä ja vinosti kuvattuna.
Tilkkutyössä oli mielestäni aivan nykyaikaisesta käyvä kuviointi ja värityskin. Tekijä oli käyttänyt kankaansa tarkkaan:
Touching feathered star with rose chintz border, USA 1830-luku, tilkkutyön koko 218cm x 218cm. Kuvassa osa työstä.
Suunnattoman suuritöinen tilkkupinta ja tikkaukset! Silloin ei ollut televisiota eikä internettiä, joten ihmiset ehtivät tehdä tällaisiakin luomuksia.
Tilkkutöitä ihailtiin ja kuvattiin. Ne olivat kaikki isoja, joten niiden kokonaan kuvaamiseen olisi vaadittu hienompi kamera kuin se (kylläkin laadukas) digipokkari, joka minulla oli mukanani.
En voi sille mitään, mutta minua huvittaa aina, kun joku ottaa kuvia iPadillä! Hullun näköistä hommaa.
Minusta erikoinen
Yhdysvaltalainen Jean M. Evans, ”My Space” 2010, koko 173cm x 117cm.
No, tämä taidetilkkutyö on valtavan hieno, upean värinen ja kauniisti toteutettu. Miksi se on siis erityisen erikoinen? No, minun olisi mahdoton tehdä tällaista, koska en käytä yksivärisiä kankaita.
Detaljikuva taitaa olla vähän epäterävä.
Erikoisen valloittava kokonaisuus
Tanskalaiset tilkkuilijat olivat saaneet töitään näytteille yhteen kylän kirkoista. Minulle näyttely oli kokonaisuutena kenties mieluisin kaikista, mutta minä pidänkin tanskalaisista erityisesti, kun olen hiljattain nähnyt Borgen-tv-sarjan ja Sillan.
Tanskalaisen Inga Møller Pedersenin työ ”Sunset” vuodelta 2013, koko 127cm x 173cm
Eva Johansen Tanskasta oli ommellut upean työn ”Floffy,” 2013, koko 152cm x 120cm.
Taas joudun toteamaan, että ”en yleensä pidä esittävistä töistä” jne jne, mutta ah, tämä oli viehättävä työ! Kuva ei tietenkään tee sille oikeutta.
Kissan pitkät kutrit oli taidokkaasti applikoitu. Värit oli valittu niin, että kolmiulotteinen vaikutelma oli vahva.
Hiiret taisivat olla kissalle palvelijoina. Eihän Floffy-kissa suinkaan alennu hiirijahtiin, vaan se lepäilee pieluksilla kansan palvottavana.
Kisser Tommerup Tanskasta oli vuonna 2013 ommellut ihanan, vihervärikkään ja modernin hirsimökkipeiton ”Summer in Ireland,” koko 147cm x 171cm.
Tosiaan tulee Irlanti mieleen tästä!
Tämän tekijä on kone!
Ranskalainen Sophie Brochot oli vuonna 2013 saanut valmiiksi ”reproduction”-tilkkutyön nimeltä ”Ombre et lumiére,” koko 161cm x 161cm.
Vielä minä ymmärrän, että pystyy leikkaamaan ja ompelemaan palat tismalleen kohdakkain, mutta katsokaa näitä käsintikkauksia!
Nainen on kone.
Tämän tekijä on toisenlainen kone
Philippa Naylorin tilkkutyöstä ”White Gold,” 2009, koko 213cm x 213cm, ei minulla ole kuin kaksi detaljikuvaa.
Näistä näkee kuitenkin hyvin hänen uskomattomat tikkauksensa.
Värillisiltä vaikuttavat alueet eivät olekaan kankaalle maalattua sävyä, vaan silmä levittää tikkauslangan väriä sen valkoiseen ympäristöön. Harhanäkyjä siis.
Erikoisen vanhoja tilkkutöitä
Töölön Tilkkupajan Soile ehättikin jo jakaa kuvia ihailemistaan, antiikkisista tilkkutöistä, mutta nostan silti minäkin esiin pari havaintoani.
Nine-patch and half-square triangles, USA 1830-luku, tilkkutyön koko 271cm x 325cm. Kuvassa osa työstä ja vinosti kuvattuna.
Tilkkutyössä oli mielestäni aivan nykyaikaisesta käyvä kuviointi ja värityskin. Tekijä oli käyttänyt kankaansa tarkkaan:
Touching feathered star with rose chintz border, USA 1830-luku, tilkkutyön koko 218cm x 218cm. Kuvassa osa työstä.
Suunnattoman suuritöinen tilkkupinta ja tikkaukset! Silloin ei ollut televisiota eikä internettiä, joten ihmiset ehtivät tehdä tällaisiakin luomuksia.
Tilkkutöitä ihailtiin ja kuvattiin. Ne olivat kaikki isoja, joten niiden kokonaan kuvaamiseen olisi vaadittu hienompi kamera kuin se (kylläkin laadukas) digipokkari, joka minulla oli mukanani.
En voi sille mitään, mutta minua huvittaa aina, kun joku ottaa kuvia iPadillä! Hullun näköistä hommaa.
Minusta erikoinen
Yhdysvaltalainen Jean M. Evans, ”My Space” 2010, koko 173cm x 117cm.
No, tämä taidetilkkutyö on valtavan hieno, upean värinen ja kauniisti toteutettu. Miksi se on siis erityisen erikoinen? No, minun olisi mahdoton tehdä tällaista, koska en käytä yksivärisiä kankaita.
Detaljikuva taitaa olla vähän epäterävä.
Erikoisen valloittava kokonaisuus
Tanskalaiset tilkkuilijat olivat saaneet töitään näytteille yhteen kylän kirkoista. Minulle näyttely oli kokonaisuutena kenties mieluisin kaikista, mutta minä pidänkin tanskalaisista erityisesti, kun olen hiljattain nähnyt Borgen-tv-sarjan ja Sillan.
Tanskalaisen Inga Møller Pedersenin työ ”Sunset” vuodelta 2013, koko 127cm x 173cm
Eva Johansen Tanskasta oli ommellut upean työn ”Floffy,” 2013, koko 152cm x 120cm.
Taas joudun toteamaan, että ”en yleensä pidä esittävistä töistä” jne jne, mutta ah, tämä oli viehättävä työ! Kuva ei tietenkään tee sille oikeutta.
Kissan pitkät kutrit oli taidokkaasti applikoitu. Värit oli valittu niin, että kolmiulotteinen vaikutelma oli vahva.
Hiiret taisivat olla kissalle palvelijoina. Eihän Floffy-kissa suinkaan alennu hiirijahtiin, vaan se lepäilee pieluksilla kansan palvottavana.
Kisser Tommerup Tanskasta oli vuonna 2013 ommellut ihanan, vihervärikkään ja modernin hirsimökkipeiton ”Summer in Ireland,” koko 147cm x 171cm.
Tosiaan tulee Irlanti mieleen tästä!
Tämän tekijä on kone!
Ranskalainen Sophie Brochot oli vuonna 2013 saanut valmiiksi ”reproduction”-tilkkutyön nimeltä ”Ombre et lumiére,” koko 161cm x 161cm.
Vielä minä ymmärrän, että pystyy leikkaamaan ja ompelemaan palat tismalleen kohdakkain, mutta katsokaa näitä käsintikkauksia!
Nainen on kone.
Tämän tekijä on toisenlainen kone
Philippa Naylorin tilkkutyöstä ”White Gold,” 2009, koko 213cm x 213cm, ei minulla ole kuin kaksi detaljikuvaa.
Näistä näkee kuitenkin hyvin hänen uskomattomat tikkauksensa.
Värillisiltä vaikuttavat alueet eivät olekaan kankaalle maalattua sävyä, vaan silmä levittää tikkauslangan väriä sen valkoiseen ympäristöön. Harhanäkyjä siis.
Kommentit