käsin ommellen.

Olen ollut kohta kaksi viikkoa ihanalla mökkilomalla, jonne en ottanut mukaan ompelukonetta. Olisin varmaan sairastunut, ellen olisi varannut mukaan käsityötä – ja mieluiten tilkkutyötä. Aiempina vuosina olen tehnyt myös ristipistotöitä, mutta tänä vuonna valmistelin lähtöäni sen verran ajoissa, että sain mukaan lempipuuhaa.

Ensimmäisen tilkkutyön olen tehnyt ja esitellyt jo, eli käänsin tilkkupeittoon valmiiksi kiinnittämäni reunakantin ja ompelin sen käsin nurjalle, ja niin syntyi Matkalla pohjoiseen –tilkkupeitto. Kiitos kaikista ihanista kommenteista, jotka kirjoititte minulle!

Seuraavana työnä minulla oli mukana samaisesta työstä bonuksena syntyneitä kolmio-neliöitä aikamoinen pino. Tasoitin jokaisen ja sommittelin osasta niistä tilkkupinnan, josta teen todennäköisesti tyynynpäällisen.


Ehdin välillä käydä myös jalkahoidossa. Tykkään saada kesävarpaat kuntoon kesäksi eli suunnilleen heinäkuun puolessa välissä.


Jotta mökillä olisi tilkkumielikuvituksellekin töitä, pitää ostaa tilkkutyölehti, jonka kaupanpäällisenä saa 50 blokkiohjetta.


Käsin ompelemani sauma lähempää. Otin tästä kuvan, koska ompeleet sattuivat olemaan yllättävän tasaisia. Suoran sauman olen varmistanut piirtämällä lyijykynällä viivan, jota pitkin ompelen. (Muuten saumani olisivat ihan muurahaisenpolkua.)


Kaikkea muuta olin muistanut ottaa mukaan paitsi runsaan määrän nuppineuloja. Niinpä jouduin pitämään todella kurinalaista järjestystä paloilleni ja ompelemaan niitä täsmälleen tietyssä järjestyksessä kiinni toisiinsa.


Olin voiton puolella, kun olin saanut kaksi tilkkuparisaraketta valmiiksi ja ommellut niitä vähän yhteen (jotta oikeaa järjestystä ei tarvitsisi enää muistaa).


Kuvassa näkyy uskollinen neulakirjani. Ostin sen Tampereen Tilkkupäiviltä muistaakseni neljällä eurolla, mikä oli lievästi sanottuna sopuhinta. Luulisi, että neulakirja olisi täynnä neuloja, mutta minulla on siellä vain muutama neula ja erityisesti säilytän siellä paria pientä kaavaa sekä tulitikkua. Tulitikku on nappeja ommellessa oiva väline - sen avulla on helpompaa ommella napille kaula. Viis siitä, että ompelen napin ehkä kerran vuodessa. Täytyyhän väline silti olla koko ajan käsillä!

Nyt on edessä viimeiset saumat. Olen ommellut kolmen tilkun palat valmiiksi ja sarake on kokoamatta, mutta sen jälkeen enää kaksi pitkähköä saumaa ja tilkkupinta on koossa.


Onneksi kotona odottaa ompelukone! Käsin ompelemalla tämä on uskomattoman hidasta! Mutta kivaa puuhaa toki tämäkin.

Kävin lähistön Eurokankaassa kartuttamassa kangas- ja tarvikekokoelmaani. Löysin hyvän punaisen blender-tyyppisen eli miltei yksivärisen kankaan sekä kaksi hyvää vaaleaa. Ostin tietenkin myös muutaman vetoketjun, että pystyn tekemään lisää tilkkupussukoita.


Minulla on vielä mukanani Helsingin tilkkukilta Syyringin syksyn tilkkutyönäyttelyyn tuleva työ eli vihreä crazy-tilkkupinta, johon minun pitää applikoida voikukka. Ajatuskin mukavuusalueen ulkopuolelle siirtymisestä eli esittävän työn tekemisestä kauhistuttaa ja saa keksimään vaikka mitä muuta tekemistä. Menenkin tästä tekemään niitä muita juttuja.

Kommentit

Irma sanoi…
Eipä tuota saumaa olisi käsinommelluksi tiennyt, on niin kuin koneella ommeltu, hieno!
Konneella nuo neliöt olisivat hetkessä kiinnitetty mutta onpa sinulla nyt kiva muisto mökkireissusta kun katselet valmistunutta tyynynpäällistä:)
Mielenkiinnolla odotelllaan voikukkaa.
Tilkkureppu sanoi…
Samoin katselin, että eipä eroa sauma ompelukoneella tehdystä, niin on siististi tehty.
Käsinompelu on joskus kivaa, vaikka itsekin sitä harrastan hyvin vähän, kärsimätön, kun olen:)
Tiinatei sanoi…
Huikeaa! Kaunista jälkeä saat käsinkin ommellen, apuviiva olisi minullekin aivan välttämätön, linkuraksi menisi saumat muuten. Mutta en taitaisi tuollaiseen urakkaan kyllä ryhtyä.
Poppy sanoi…
Ihanan kesäistä ja leppoisaa puuhailua; käsin ompelemasi sauma on uskomattoman tasainen.
Tilkku & Tilkku sanoi…
Olet kyllä käsinompelunkin mestari. Huikean hienoa jälkeä. Ei onnistuisi minulta.
*VEKKI* sanoi…
Tuo peitto laiturilla on huikea. Jo kuvana upea, mutta peittona todella kaunis. Aivan on millintarkkaa ompelua tuo tekemisesi. Tosi kaunis tulee tästäkin.
Marle sanoi…
Käsittämättömän siistejä pistoja! Myy koneesi minulle ja ala ompelemaan käsin, ei noita pistoja konetikeistä erota!
Kati sanoi…
Eläköön käsinompelu! Hienoa jälkeä! Levottomat sormet ja tilkkuileva mieli, joka paikassa pitää olla mukana jotain näprättävää :) niinhän se menee...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ikuisuusprojekti on valmis.