onko kirjassa tilkuista asiaa?

Lainasin kirjastosta Barri Sue Gaudet’n kirjan ”Tilkuista asiaa” ja annan siitä nyt arvioni. Kirjan takakannessa luonnehditaan, että kirjasta löytyy ohjeet ”helppotekoisiin tilkkulahjoihin ystäville ja perheenjäsenille”. Sisäkannessa mainitaan kirjassa olevan ”25 viehättävää tilkkutyötä ja lahjaideaa”.


Sisällysluettelosta voi todeta, että kirja tosiaan keskittyy tilkuista valmistettaviin lahjatavaroihin. Lahjat on luokiteltu tyypeittäin – syntymäpäivä, kiitoslahjoja, häät ja niin edelleen – ja jokaisen projektin kohdalla on myös arvio siitä, miten kauan valmistaminen ehkä kestää.


Olen kirjan tekijän kanssa vähän eri linjoilla parista asiasta. Ensiksi projektin pituusarviot. Otan esimerkiksi häälahjaksi valmistettavan muistokehyksen, jonka tekemiseen arvioidaan kuluvan 1-2 päivää.


Ensin tarvitaan tietysti valokuvakehys, jonka sisään ommellaan kolmesta eri kankaasta tilkkupinta. Pinta koristellaan applikoinneilla, kirjonnalla ja helmillä. Ehkä tämän pystyy toteuttamaan 1-2 työpäivän aikana, jos kaikki tarvikkeet ovat heti käsillä. Ja jos henkilö on taitava kirjomaan ja pystyy tekemään moitteetonta linnunsilmäpistoköynnöstä nopeasti.

Olen myös eri mieltä siitä, että tässä olisi kyse tilkuista. Tilkut ovat sivuosassa – tässä tehdään tilkkupinta vain sitä varten, että sen voisi sitten koristella kirjomalla ja applikoimalla, tai kangasjojoruusuilla. Siksi kirjan nimi johtaa harhaan.

Kirjan tekijä koristelee taitavasti ja kuvissa on lukuisia lähikuvia näyttävistä kirjonnoista. Kaunis kirja! Nimenomaan tilkkuharrastajalle ja tilkkuajatuksia hakevalle kirjassa on kuitenkin heppoisesti asiaa tilkuista.

Tilkuista asiaa -kirjan arvosteleminen uuvutti minut niin, että taidan ottaa Kissasta esimerkkiä:

Kommentit

Irma sanoi…
Olen sanasta sanaan samaa mieltä kanssasi tuosta kirjasta. Hairahduin ja ostin näkemättä kirjaa, nimen perusteella. Kauniita kuvia ja töitä kirjassa on mutta ehkä jollekin muulle kuin tilkkutyöntekijälle:)
Tiinatei sanoi…
Ostin tuon kirjan jostain alesta, ja laitoin saman tien kiertoon, koska en ole kiinnostunut kirjomisesta, jota kirjassa on paljon, tilkkuja vähemmän. Siis kolmas pettynyt täällä.
Satu sanoi…
Minäkin olen ihmetellyt, miksi tuo Quilt a Gift (alkuper.) on suomennettu Tilkuista asiaa kirjaksi. Suomalainen nimi on harhaanjohtava! Itselleni se kyllä antaa silmäruoan lisäksi ideoitakin, koska olen tilkkuilija joka tykkää 'sotkea' tilkkunsa käsinkirjonnallakin ;o)
Eija K sanoi…
Minä olen tyytyväinen kirjaan- olen tehnyt kaikkea kivaa sieltä. Minusta on hienosti yhdistetty kangas huopaa kankaan kanssa. Katsokaa mun blogissani on neulatyyny ja 3 valokuvakehystä ym…. Monen laista olen lahjaksi tehnyyt. Valokuva kehyksen tekemisessä menee yksi ilta jos tarvikkeet on kotona. Tytöt täytyy säveltää juttuja ja vain vinkkejä malleista. Tykkäsin kirjasta kovasti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ompele vetoketjulaukku.