värien psykologiasta vinkkejä tilkkutöihin
Värien psykologia tutkii värien suhdetta ihmisen käytökseen. Tilkkupeiton ompelussa värien psykologisten vaikutusten ei tarvitse merkitä yhtä paljon kuin tekijän omien mieltymysten, mutta esimerkiksi verkkosivustoja toteuttavat ammattilaiset kiinnittävät huomiota mielikuviin ja mielleyhtymiin, joita meillä väreistä on. Värien psykologiasta saattaa silti saada myös ideoita tuleviin tilkkutöihin! Ensin vähän sanastoa Värillä tarkoitan tietyn värin yleisnimitystä: punainen, sininen, keltainen. Värikylläisyys tarkoittaa sitä, miten intensiivisenä näemme värin – onko se vahva/kirkas vai haalea/pehmeä. Koetilanteessa on havaittu, että naiset suosivat pehmeitä värejä ja miehet kirkkaita värejä. Värin tummuus- ja valoisuusaste viittaa siihen, miten tummana tai vaaleana näemme värin suhteessa muihin. Värien tummuus- ja valoisuusasteiden erot näkyvät värikkäästä kohteesta otetussa musta-valkokuvasta. Naiset pitävät enemmän vaaleista sävyistä (väriin on sekoitettu valkoista). Vaaleat sävy