Wednesday, 12 June 2013

ohje: ompele vinoraitainen tilkkublokki.

Ohje perustuu Little Miss Shabbyn tekemään tutoriaaliin, jossa hän paljastaa kätevän, joskin kankaita hieman tuhlailevan tavan ommella blokki. Hän käyttää tuumamittoja, joten muunsin mitat senteiksi. 

Aloita leikkaamalla tilkkuja. Jos haluat blokkiisi samanlaisen sävymaailman kuin Tilkunviilaajalla, leikkaa yhteen vinoraitaiseen tilkkublokkiin seuraavat osat:
  • 2 kpl vaaleita/valkoisia neliöitä, 8 cm x 8 cm
  • 1 kpl keskisävyinen neliö, 13 cm x 13 cm
  • 2 kpl tummanpuhuvia neliöitä, 6 cm x 6 cm.


Erityisesti pienimmät neliöt voit leikata jäännöspalatilkuista. Vaalean/valkoisen kankaan menekki on huomattavampi, jos kaikki vaaleat ovat samaa kangasta.

Piirrä ensin vaaleiden tilkkujen halki viiva kulmasta kulmaan nurjalle puolelle. Aseta tilkut ison neliön kulmiin oikea oikeaa vasten ja ompele viivaa pitkin ompeleet.


Leikkaa ylimääräiset kankaat pois – saksi kulkee siis ommelviivan ulkopuolelta saumanvaran etäisyydeltä.

Piirrä tummanpuhuviin neliöihin vastaavan viiva kulmasta kulmaan, aseta neliöt äsken syntyneiden uusien vaaleiden kulmien päälle kohdakkain, oikea oikeaa vasten, ja ompele viivaa pitkin ompeleet.


Leikkaa taas ylimääräiset kankaat pois. Silitä kappale. Blokki on valmis!

Yhteen isompaan vinoneliöblokkiin tarvitset neljä tällaista vinoraitaista tilkkublokkia.


Näillä mitoilla ommellen valmiista neljän blokin yhdistelmästä tulee kooltaan noin 24cm x 24cm.

6 comments:

*VEKKI* said...

Suurkiitos tästä ohjeesta. Auttaa paljon tämmöistä aloittelijaa.

Tilkunviilaaja said...

No haloo, Vekki! Et ole aloittelija! Mutta hyvä että tykkäsit ohjeesta.

Tilkkureppu said...

Kiitos ohjeesta senttimitoilla!
Jotenkin noiden tuumamittojen kanssa menen aina sekaisin, vaikka jos oikein paneutuisi kait se sitten onnistuisi.

Marle said...

Kiitos selkeästä ohjeesta. Olen oikeastaan tuumailija, mutta saatan minä joskus pelata senteilläkin.

Eija said...

Ihanaa. kiitos ohjeesta.

Amalia said...

Kiva kun olet laittanut ohjeen tähän blokkiin. Täytyy kokeilla, osaanko tehdä näitä, aloittelija kun vielä olen näissä tilkkutöissä. Sinulla on upeita ja inspiroivia töitä blogissasi!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails