kolme konetikkauskuviota. mekkoko?

Voisi luulla, että olen ryhtynyt konetikkausasiantuntijaksi, kun yhteen työhön ilmestyy näin monta erilaista kuviota. Ei kannata luulla! Kunhan räpistelen jotain.

1. Pikkukivikuvio. Kankaan kuvioita noudatellen melko ympyrämäisiä tikkauksia. Jos seuraava kukka oli vähän kauempana, siirryin sinne tikkaamalla. Olisi tietysti hienoa, jos tässä olisi täydellinen sarja tikkauksia eikä mitään suoria kaaria välissä, mutta tämäkin menee loppupelissä täydestä.


2. Muurahaisenpolkua kuvioinnin lomassa. Tämä ruusukangas on ehkä kaunein, minkä olen ikinä nähnyt! Juuri ja juuri raaskin leikata siitä palan työhöni, ja kun mietin tikkauksia, en voinut ajatellakaan ompelevani ruusujen ylitse. Siksi tikkasin vain taustavärialueet.


3. Yhdistelmäkuvio. Kukkaneliötyötä aloittaessani minulla ei ollut tarpeeksi monta selkeän kukallista kangasta, vaan jouduin ottamaan mukaan paremminkin kuviollisen kuin kukallisen neliön. Ompelin ensin kuviointia mukaillen punaista tikkiä ja täydensin muurahaisenpolkutikkauksella, joka kulkee sinisillä alueilla.


Tästä tuli minun mielestäni hieno, ja ihan vahingossa! Nyt nuo muut tikkaukset tuntuvat yllätyksettömiltä.

Pari pientä neliötä kaipaa vielä omat tikkaukset, ja sitten siirryn mustien välikaitaleiden tikkaamiseen. Taas ovat tikkauskuvioideat ihan jossain muualla kuin päässäni. Varmaan käytin kaikki ideani jo näihin neliöihin.

Vaatehaave?

Suuri Käsityö oli putkahtanut postilaatikkoon tänään. Heti ahmaisin sen ja löysin jotain ehkä itsellenikin. XS-mallistossa oli kiva mekko:


(Olen lyhyt, en muuten XS-kokoinen.) Mekossa näyttäisi olevan minua miellyttäviä yksityiskohtia, vajaamittaiset hihat ja kaula-aukko, joka voisi pukea minua.

Ja ehkä tämän voisi ommella kankaasta, joka minulla on ollut useamman vuoden kaapissa:


Ostin tämän pellavan/pellavasekoitteen kerran Virosta, enkä ole tähän päivään mennessä keksinyt, mitä siitä tekisin. Takkikankaaksi se on liian ohutta, housuiksi liian arkaa ja paidaksi liian jäpäkkää. Mutta mekko? Ja tällainen mekko? Saattaisi toimia.

Kommentit

Soile Kivinen sanoi…
Minullakin on hirmuinen hinku tehdä mekkoja ja kesätakkeja. jospa perustettaisiin salainen omelukerho jossa ommeltaisiin oikeasti vaatteita. Sanoittais kotona että työmatka, myöhäinen palaveri. Täytyis löytää vain paikka minne vois vetäytyä ompelemaan.
Tilkunviilaaja sanoi…
Asiaa! Liittyisin mielelläni ehdottamaasi kerhoon. Eiköhän perusteta!?

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ikuisuusprojekti on valmis.