tekeillä: raidallinen tilkkulaukku

Kuten varmaan kaikilla käsityöharrastajilla, minulla on lukuisia töitä aloitettuna, puolivalmiina ja kesken. Ja sitten on niitä "aloittamista vailla valmiita" myös aika monta. Aihiokasasta havainnoin eilen raitakankaasta leikatun laukun, tai osan siitä. Onneksi olin kiinnittänyt osat nuppineuloilla yhteen ja ajattelevaisesti liittänyt mukaan pienen paperilapun, jossa luki, mikä malli oli kyseessä! Muuten en varmaan olisi enää muistanut, mitä noista paloista oli määrä syntyä.

Palat oli leikattu raitakankaasta, jota ostin metrikaupalla keittiön tuolien päällystämistä varten. Koska halusin tuoleihin raidoituksen tietyllä tavalla, jouduin ostamaan merkittävän määrän ylimääräistä kangasta. Ylijäämää olen pyrkinyt käyttämään eri tavoin koko viime vuoden ajan.

No, pelkkä raitakangas tuntui liian yksinkertaistetulta, joten tutkin ylijäämätilkkuvarastoani. Minulla on kaapissa pieni tila, johon yritän survoa eri projekteista yli jääneitä tilkkuja. Löysin valmiiksi ommeltuja tilkkukuviorivejä, jotka liitin raitakankaaseen.

Laukun ajateltu etukappale:


Ja takakappale:


Laukkuun tulee mallin mukaan myös pyöreähkö tamppi, jolla laukun saa kiinni. Muoto ei oikein ole minun mieleeni, koska yleensä pidän enemmän suorista linjoista. Tytär luonnehti tamppia näin: "Eih! Se näyttää ihan majavan hännältä!"

Olin samaa mieltä, eli jotain oli keksittävä. Tule apuun, kangasjojo:


Paljon parempi jojon kanssa kuin ilman. Olinkin jo aprikoinut, miten ikinä keksisin käyttää tekemiäni kangasjojoja. Minulla on muovinen työväline, jolla jojoja syntyy näppärästi, mutta tätä ennen en ollut keksinyt jojoille yhtään käyttötapaa.

Siltä varalta, että keittiön tuolinpäällysten raidoitus olisi jäänyt askarruttamaan, tässä kuva tuolista päällystysvaiheessa:

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

vetoketju pussukkaan! 6 vinkkiä vetoketjun ompelemiseen.

kolme tapaa tikata tilkkupinta.

ompele vetoketjulaukku.